گیربکس چیست؟۱۰ روش محافظت از گیربکس
زمان تقریبی مطالعه: 19 دقیقه
گیربکس هر خودرو موتوری است که این امکان را برای ما فراهم می کند تا با سرعت مناسب و ایمن در جاده حرکت کنیم. از آنجایی که اگر گیربکس نداشتیم نمیتوانستیم در هیچ جهتی حرکت کنیم، حفظ کیفیت آن برای افزایش ایمنی کلی رانندگی ما از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، حتی زمانی که فکر می کنیم به خوبی از وسایل نقلیه خود مراقبت می کنیم، گیربکس آن وسایل نقلیه همچنان ممکن است از کار بیفتد.
گیربکس ماشین چیست؟
گیربکس که به عنوان جعبه دنده نیز شناخته می شود، جزء مکانیکی است که با استفاده از نسبت های مختلف دنده به انتقال نیرو از موتور به چرخ ها کمک می کند. معمولاً بین موتور و چرخ ها قرار دارد که از چندین چرخ دنده، شفت تشکیل شده است. گیربکس از طریق یک کلاچ به میل لنگ موتور متصل می شود که به موتور و گیربکس اجازه می دهد در هنگام تعویض دنده به طور موقت از حالت دنده خارج شوند. نقش اصلی آن این است که مقدار مناسبی از نیرو و گشتاور را به چرخ ها در سرعت های مختلف برای دستیابی به عملکرد و مسافت پیموده شده بهینه وارد کند.
قطعات گیربکس ماشین
شفت کلاچ:
به شفت محرک نیز معروف است که از نیروی موتور استفاده می کند و نیرو را به قسمت های دیگر می فرستد. یک کلاچ ،محور محرک را به موتور و سایر قطعات متصل می کند. وقتی کلاچ را درگیر می کنید، محور محرک شروع به چرخش می کند.
میل پیشخوان:
دومین قسمت برجسته گیربکس است و شامل چرخ دنده های مختلف در اندازه های مختلف است که می تواند گشتاور کافی برای حرکت خودرو تولید کند.
شفت اصلی:
به آن شفت خروجی نیز می گویند. گشتاور اجباری را به خودرو ارائه می دهد. دارای برجستگی و دندانه است تا چرخ دنده ها به راحتی حرکت کنند.
بلبرینگ:
از شفت های دوار پشتیبانی می کند و اصطکاک را به حداقل می رساند.
چرخ دنده ها:
این چرخ دنده ها نیرو را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می کنند. گشتاور منتقل شده از طریق چرخ دنده ها به تعداد برجستگی ها و دندانه ها و اندازه چرخ دنده بستگی دارد.
انواع گیربکس در خودرو
انواع اولیه گیربکس خودروها دستی و اتوماتیک هستند. گیربکس اتوماتیک بیشتر به مبدل گشتاور، CVT (گیربکس متغیر پیوسته)، گیربکس دستی خودکار (AMT) و DCT (گیربکس دو کلاچه) طبقه بندی می شود.
جعبه دنده دستی:
گیربکس دستی به راننده این امکان را می دهد که کنترل کامل داشته باشد و دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند و هم دنده و هم کلاچ را کار کند. گیربکس های دستی در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک مقرون به صرفه و نگهداری آسان هستند. نسخه دستی به دلیل هزینه کم و تعمیر و نگهداری، گزینه غالب گیربکس در خودروهای هندی است.
گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک نوعی گیربکس است. که به طور خودکار دنده ها را تعویض می کند و نیازی به مداخله دستی ندارد. از سنسورهای الکترونیکی برای نظارت بر سرعت خودرو و تعویض دنده ها با کمک یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) استفاده می کند. گیربکسهای اتوماتیک راحتتر از گیربکسهای دستی استفاده میشوند، اما نگهداری و تعمیر آنها پیچیدهتر و گرانتر است.
در اینجا به بررسی اجمالی انواع گیربکس اتوماتیک در خودروها می پردازیم:
گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)
گیربکس AMT نوعی گیربکس است که گیربکس دستی را با استفاده از هیدرولیک برای به کار انداختن پدال کلاچ خودکار می کند. از آنجایی که گیربکس AMT از سنسورهای الکترونیکی برای انجام وظیفه استفاده می کند، تلاش دستی استفاده از کلاچ (فیزیکی) و دنده را حذف می کند. گیربکس AMT در خودروها بازار خودرو در جهان را متحول کرده است و گزینه خودروهای اتوماتیک مقرون به صرفه را ارائه می دهد. بزرگترین ویژگی آن ضریب هزینه کمتر است زیرا قطعات کمتری در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک خالص دارد و در نتیجه هزینه کلی خودرو را کاهش می دهد.
گیربکس مبدل گشتاور
گیربکس مبدل گشتاور یک گیربکس اتوماتیک است که از کوپلینگ مایع برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس استفاده می کند. این گیربکس برای تعویض دنده مانند سایر گیربکس های اتوماتیک نیازی به پدال کلاچ ندارد. مبدل گشتاور یکی از گیربکس های سنتی است که در چند وقت اخیر به دلیل مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری بالا شاهد کاهش محبوبیت آن بوده است.
گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
گیربکس CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که از طریق یک سیستم قرقره کار می کند. از چندین قسمت پیچیده برای جابجایی بین طیفی از دنده های از پیش تعیین شده استفاده می کند. سیستم CVT شامل مخروط هایی در هر قرقره است که از طریق یک تسمه به هم متصل شده اند و برای افزایش یا کاهش قطر تسمه زنجیر برای تغییر نسبت دنده حرکت می کند. CVT قابل اعتماد است و راندمان سوخت بالاتری را ارائه می دهد. در خودروهای ژاپنی مانند هوندا، نیسان و تویوتا رایج است.
گیربکس دو کلاچه (DCT)
DCT از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می کند که عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد. از دو کلاچ مجزا برای مجموعه دنده های زوج و فرد استفاده می کند که تاخیر تعویض دنده را کاهش می دهد. این امکان تعویض سریع تر و نرم تر دنده را در مقایسه با گیربکس های سنتی فراهم می کند. در حالی که یکی از کلاچ ها درگیر است و قدرت لازم را ارائه می دهد،
دیگری دنده بعدی را از قبل انتخاب می کند و امکان انتقال سریعتر را فراهم می کند. DCT ها در بین خودروهای با کارایی بالا و اسپورت محبوب هستند. با این حال، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از ارجح ترین ها در بخش خودروهای بازار انبوه است. برندهایی مانند فولکس واگن، اشکودا، آئودی و غیره DCT را در مجموعه خودروهای هندی خود عرضه می کنند.
گیربکس چگونه کار می کند؟
موتور خودرو مسئول نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو است. با این حال، نیروی تولید شده باید از طریق گیربکس خودرو یا انتقال بین موتور و چرخ ها ارسال شود.عبور نکردن نیروی تولید شده از گیربکس به این معنی است که چرخ با سرعت بالایی کار می کند. از این رو، محل جعبه دنده خودرو در تنظیمات خودرو و عملکردهای آن به کاهش قدرت موتور کمک می کند.
گیربکس در خودروهای دستی دارای هفت دنده است که شامل دنده اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و دنده عقب است. راننده پدال کلاچ را فشار می دهد تا گیربکس را جدا کند. پس از آن، دنده را با استفاده از یک اهرم متصل به یک سری میله های انتخابگر متصل به قسمت بالایی یا کناری جعبه دنده انتخاب می کند.
ماشین اتوماتیک
در یک وسیله نقلیه اتوماتیک، هیچ دسته دنده یا کلاچ وجود ندارد. راننده فقط باید پدال گاز یا ترمز را همانطور که انتظار می رود فشار دهد. برخلاف گیربکس دستی خودرو، گیربکس اتوماتیک خودرو از سنسورهایی برای تشخیص زمان نیاز خودرو به تعویض دنده استفاده می کند.
برای تعویض دنده، مبدل گشتاور موتور و گیربکس را جدا می کند و با استفاده از مایع انتقال فشار ایجاد می کند. سپس فشار ایجاد شده برای به حرکت درآوردن چرخ دنده های خورشیدی، سیاره ای و حلقه ای استفاده می شود که چرخ دنده ها را مانند دستورالعمل دستی به هم متصل می کند تا به سرعت مورد نیاز دست یابد.
گیربکس چگونه خراب می شود
عادات رانندگی که می تواند به گیربکس آسیب برساند
برخی از عادات رانندگی در صورتی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشند می توانند به گیربکس شما آسیب وارد کنند. اغلب اوقات، ممکن است حتی ندانید که یک عادت خاص رانندگی مضر است یا می تواند بر سلامت گیربکس شما تأثیر بگذارد. برخی از رایج ترین چیزهایی که می تواند به شما آسیب برساند عبارتند از:
کمی فشردن کلاچ: سعی کنید با پای خود روی کلاچ رانندگی نکنید. حتی فشار کمی به پدال کلاچ می تواند باعث سایش، سوزش و سایر مشکلات کلاچ شود.
دست خود را روی دسته دنده قرار دهید: بسیاری از رانندگان می توانند با دست خود روی دسته دنده رانندگی کنند، که می تواند برای دوشاخه انتخاب مشکل ایجاد کند. با گذشت زمان، فشار مداوم بر روی دنده و در نتیجه، دوشاخه انتخابگر می تواند باعث فرسودگی قطعات و خرابی خودرو شود.
استراحت بر روی کلاچ: اگر پای خود را در نور قرمز روی کلاچ قرار دهید، فشار درگیر بودن آن برای مدت طولانی می تواند قطعات را فرسوده کند. به جای آن از ترمز دستی برای محافظت از گیربکس و دوام بیشتر آن استفاده کنید.
عدم نگهداری
به عنوان صاحبان خودرو، وظیفه ما مراقبت از خودروهایمان است، خواه این به معنای بررسی سریع در خانه باشد یا خدمات کامل در گاراژ. اگر به درستی از گیربکس خود مراقبت نکنید، مشکلات ممکن است مورد توجه یا کنترل قرار نگیرند و در آینده منجر به خرابی و آسیب کامل شوند.
به عنوان مثال، روغن بد می تواند باعث گرفتگی لوله ها شود که کیفیت درایو را پایین می آورد و در برخی موارد باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود که برای گیربکس مضر است. اگر روغن خود را اغلب چک میکنید، مایع خنککننده موتور خود را پر نگه میدارید، و مطمئن میشوید که گیربکس و بقیه ماشینتان مرتباً چک میشوند، میتوانید هر مشکلی را قبل از ایجاد آسیبی که قابل تعمیر نیست، برطرف کنید.
روغن اشتباه
روغن موتور بد، می تواند برای گیربکس شما مشکل ایجاد کند، اما مهمتر از آن، نوع روغن اشتباه می تواند همین کار را انجام دهد. بدون روغن مناسب، موتور شما ممکن است بیش از حد گرم شود، لجن در لوله ها جمع شود و آسیب جدی ممکن است رخ دهد که تعمیر آن آسان نیست. تعمیرات گران هستند، بنابراین بهتر است همیشه از نوع مناسب روغن استفاده کنید.
روش های محافظت از گیر بکس
۱- خلاس کردن دنده هنگام توقف هنگام توقف خودرو، توصیه می شود آن را در حالت خنثی قرار دهید و پای خود را از روی کلاچ بردارید. این تمرین با درگیر شدن بدون تعویض دنده، تلاش پدال را کاهش می دهد و گیربکس و کلاچ را طولانی می کند.
۲-هنگام صعود پدال کلاچ را با پدال گاز کنترل نکنید
نقطه کلاچ گاهی اوقات به نظر می رسد یک عمل بالانس دشوار است، به خصوص برای رانندگان کم تجربه. به دلیل دشواری در کنترل نقطه کلاچ، به ویژه در هنگام صعود، استفاده بیش از حد از پدال گاز رایج است. با این حال، این کارکرد گیربکس دستی را به خطر می اندازد.
۳-از قرار دادن پای خود بر روی پدال کلاچ خودداری کنید
این یکی از متداولترین و اولین عادتهایی است که باید هنگام شروع رانندگی یاد گرفت.قرار دادن پای چپ بر روی پدال کلاچ باعث ساییدگی تدریجی کلاچ می شود و عملکرد آن را در درازمدت شرطی می کند.
۴-هر زمان که لازم است دنده را کم کنید
این یک روش معمول در زندگی روزمره رانندگان است، اما بی معنی است. این عادت جدا از افزایش مصرف سوخت، گیربکس را نیز فرسوده می کند.بنابراین، هر زمان که خودرو شروع به کاهش سرعت کرد، دنده قبلی را کاهش دهید و هنگام رانندگی با دورهای پایین ازآسیب به خودرو جلوگیری کنید. به این ترتیب می توانید از مشکلات طولانی مدت در گیربکس دستی جلوگیری کنید.
۵-در دنده دوم ماشین را روشن نکنید
رانندگی با دنده دوم طول عمر دیسک کلاچ را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. در عین حال باعث آسیب به مکانیک گیربکس دستی نیز می شود. بنابراین باید از انجام این کار خودداری کنید.
۶-قبل از توقف کامل خودرو از زدن دنده اول خودداری کنید.
همانطور که نباید با دنده دوم استارت بزنید، در حین حرکت ماشین نیز باید از تعویض دنده یک خودداری کنید، حتی اگر سرعت کم باشد.این عادت بد به دلیل تلاش شدید برای انجام حرکات بدون داشتن شرایط مناسب می تواند به میل محرک آسیب برساند.بنابراین، تنها زمانی که خودرو کاملاً متوقف شده است، دنده یک را تعویض کنید.
۷-درست پارک کنید
تنها زمانی باید ترمز دستی را فشار دهید که خودرو کاملاً متوقف شده باشد. سپس باید گیربکس را در P قرار دهید.
۸-روغن گیربکس خود را عوض کنید
گیربکس اتوماتیک از روغن استفاده می کند و به همین دلیل ماندگاری دارد.این جزء ، تغییرات دمایی را پشت سر می گذارد که باعث می شود خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست بدهد. بنابراین، همانطور که روغن موتور خود را به طور منظم تعویض می کنید، روغن گیربکس را نیز باید تعویض کنید.
این مطالب را از دست ندهید