چگونه شاسی ماشین خود را تقویت کنیم؟
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه
محافظ شاسی چیست؟
محافظ شاسی وسیله یا قطعه ای است که برای محافظت از شاسی خودرو در برابر آسیب های ناشی از ضربه، آوار یا سایر عوامل خارجی طراحی شده است. معمولاً از مواد بادوام مانند فلز یا پلاستیک ساخته میشود و در قسمت زیرین خودرو نصب میشود تا یک لایه محافظ اضافی برای شاسی ایجاد کند. محافظ شاسی معمولاً در خودروهای خارج از جاده، اتومبیل های مسابقه ای و سایر وسایل نقلیه با عملکرد بالا استفاده می شود تا از آسیب های پرهزینه به شاسی در شرایط رانندگی شدید جلوگیری شود.
محافظ شاسی خودرو وسیله ای است که برای محافظت از قسمت زیرین شاسی خودرو در برابر آسیب های ناشی از آوار جاده، سنگ و سایر موانع طراحی شده است. معمولاً از مواد بادوام مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته میشود و در قسمت زیرین خودرو نصب میشود تا یک لایه محافظ اضافی ایجاد کند.
محافظ شاسی خودرو به ویژه برای خودروهای خارج از جاده یا خودروهایی که اغلب در زمین های ناهموار حرکت می کنند مفید هستند، زیرا می توانند از آسیب های پرهزینه به شاسی و سایر اجزای حیاتی جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند آیرودینامیک وسیله نقلیه را بهبود بخشند و کشش را کاهش دهند که منجر به بهره وری بهتر سوخت می شود.
به طور کلی، محافظ شاسی خودرو یک سرمایه گذاری ارزشمند برای هر صاحب وسیله نقلیه ای است که به دنبال افزایش طول عمر خودروی خود و اطمینان از عملکرد مطلوب آن در جاده و خارج از جاده است.

ویژگی های یک محافظ شاسی خوب
در این بخش قصد داریم ویژگیهای و مولفههای یک محافظ شاسی خوب را بررسی کنیم. یک محافظ شاسی خوب در اولین قدم باید مقاومت بالایی در برابر ضربات احتمالی داشته باشد و بتواند در تصادفات سنگین به اصطلاح ماشین را جمع کند و باعث شود آسیب کمتری به سرنشینان آن برسد. برای بالا بردن مقاومت یک محافظ شاسی از ورقهای فولادی سخت استفاده میشود تا خودرو را نیز در ردههای بالاتری نسبت به دیگر خودروها قرار دهند.
تفاوت بین محافظت از زنگ زدگی و پوشش زیرین
پوشش زیرین و محافظت در برابر زنگ زدگی اغلب دست به دست هم می دهند، اما در واقع دو چیز متفاوت هستند. محافظ زنگ زدگی به طور کلی در داخل وسیله نقلیه شما قرار می گیرد، در حالی که پوشش زیرین برای محافظت در خارج از خودرو استفاده می شود و پوشش های مختلفی در دسترس است. بسته به میزان آسیب و میزان محافظتی که از وسیله نقلیه خود می خواهید، نوع پوشش زیر خودرو را انتخاب می کنید.

انواع مختلف محافظ شاسی خودرو
محافظ شاسی لاستیکی
پوشش لاستیکی خودرو به راحتی اعمال می شود و بالشتک صدا و همچنین محافظت در برابر گرد و غبار، رطوبت، و فرورفتگی ها را ارائه می دهد.
علاوه بر زیرشاخه، لایه زیرین لاستیکی نیز برای استفاده در چاه چرخ ها و پانل های یک چهارم ایمن است و خشک می شود و تا سطح لاستیکی نرمی خشک می شود که از زنگ زدگی، آسیب یا نفوذ بیشتر رطوبت جلوگیری می کند. این پوشش را می توان روی آن رنگ آمیزی کرد و در صورت لزوم برای کار با بدنه، می توان آن را به راحتی با اسپری برداشتن لایه زیرین جدا کرد.
محافظ شاسی لاستیکی به طور کلی بهترین گزینه برای محافظت از زیر خودروی شما است، زیرا ساده ترین و بهترین اقدامات محافظتی در برابر زنگ زدگی و رطوبت را ارائه می دهد.
محافظ شاسی پلی اورتان
گزینه دیگر برای پوشش زیر خودرو استفاده از محافظ شاسی مبتنی بر پلی اورتان است. اعمال این نوع پوشش زیر خودرو کمی سریعتر و آسانتر است.
اغلب اوقات، پوشش زیرین پلی یورتان به صورت قوطی آماده می شود تا از قبل در یک تفنگ کاربردی قرار گیرد. این نوع درزگیر با نفوذ در تمام شکاف ها و درزها، جابجایی نمک و رطوبت و تراوش در اطراف مناطق زنگ زده برای اتصال و محافظت از فلز اکسید نشده عمل می کند. همچنین در صورت نیاز به انجام کار با بدنه، به سرعت سنباده می زند و می تواند روی آن رنگ آمیزی شود.
از طرف دیگر، این نوع محافظ شاسی زیرین ماشین معمولاً قبل از اجرا به کمی کار آماده سازی سطح بیشتری نیاز دارد – سنباده زدن و اعمال پرایمر اچ بر روی فلزات لخت قبل از استفاده به طور کلی توصیه می شود.
محافظ شاسی پایه موم یا پارافین
پوشش زیرین بر پایه پارافین ارزانترین و سریعترین گزینه موجود برای محافظت از زیرانداز وسیله نقلیه شما خواهد بود. با این حال، به خاطر داشته باشید که سریعتر از سایر انواع پوشش های زیرین از بین می رود و حداقل یک بار در سال نیاز به برداشتن و استفاده مجدد دارد.
پوشش های زیرین مبتنی بر موم هرگز واقعاً سفت نمی شوند. در حین استفاده، آنها چکه می کنند یا به درزها و شکاف ها می ریزند تا خواص محافظتی ایجاد کنند. آنها معمولاً در یک قوطی تفنگ اسپری یا در یک قوطی آئروسل موجود هستند و حداقل یک محافظ پایه در آب و هوای نسبتاً مرطوب ارائه می دهند.

روش های تقویت محافظ شاسی ماشین:
اصول اولیه سفت کردن شاسی این واقعیت است که اجزای مختلف خودرو، به ویژه سیستم تعلیق و لاستیکها، اما همچنین ترمزها، گیربکس و حتی موتور شما، همگی به خوبی شاسی هستند که همه آنها به آن پیچ شدهاند.
اگر قسمتهایی از شاسی شما میتواند در پیچها یا ترمزهای سخت بپیچد یا حرکت کند، هندسه تعلیق شما از حالت مطلوب دور میشود، که به نوبه خود به این معنی است که لاستیکهای شما یا در جهت اشتباه، در زاویه اشتباه یا هر دو قرار میگیرند و هندلینگ شما را خراب میکند. استفاده از یک محافظ شاسی خوب تمام این مشکلات را حل می کند
اگر شاسی شما نرم و فلاپی است، نیروی چرخش موتور و گیربکس در هنگام شتاب گیری شدید نه تنها می تواند شاسی را بپیچد و هندسه سیستم تعلیق شما را کاملاً اشتباه کند، بلکه در واقع می تواند آنقدر پیچ بخورد که می تواند آن را را پاره کند و حتی پایه های موتور را تمیز کند.
آخرین مزیت اصلی یک شاسی ایمنی آن است. خودرویی که شاسی نرم و ضعیفی دارد حتی با کمترین ضربه خم می شود، در حالی که سایر خودروها مانند تانک ساخته می شوند. این نه تنها بر ایمنی شما در تصادف تأثیر میگذارد، بلکه اگر دست انداز دارید، شاسی که مانند فویل قلع مچاله نمیشود به این معنی است که احتمال اینکه در یک تصادف جزئی دچار نقص فنی شوید، کمتر است.
محافظ شاسی بین پایههای تعلیق بالا و گاهی اوقات پایین قرار میگیرند و به مقاومت در برابر انعطافپذیری تعلیق در پیچهای سخت کمک میکنند.
صفحات اسکید:
این صفحات فلزی هستند که در زیر شاسی نصب می شوند در واقع یک نوع محافظ شاسی هستند تا از سنگ ها، زباله ها و سایر موانع در زمین های ناهموار محافظت کنند.
لغزنده های صخره ای:
میله ها یا لوله های فلزی هستند که در کناره های شاسی نصب می شوند تا در هنگام خارج شدن از جاده از سنگ ها و سایر موانع محافظت کنند.
سپرها:
سپرهای سنگین می توانند از جلو و عقب شاسی در صورت برخورد یا ضربه محافظت کنند.
تقویت قاب:
افزودن پشتیبانی یا تقویت اضافی به قاب شاسی می تواند به جلوگیری از آسیب ناشی از بارهای سنگین یا زمین های ناهموار کمک کند.
پوشش زیر بدنه:
اعمال یک پوشش محافظ در قسمت زیرین شاسی می تواند به جلوگیری از خوردگی و آسیب ناشی از نمک جاده، گل و لای و سایر عوامل محیطی کمک کند.
حفاظ های دیفرانسیل:
این حفاظ ها از اجزای دیفرانسیل روی شاسی در برابر ضربه و آسیب در هنگام آفرود محافظت می کنند.
میله های لغزشی:
میله ها یا لوله های اضافی هستند که می توانند به قسمت های آسیب پذیر شاسی اضافه شوند تا محافظت بیشتری در برابر ضربه ها و موانع ایجاد کنند.

این مطالب را از دست ندهید