تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی چیست؟

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 19 دقیقه

بنزین چیست?

بنزین سوختی است که از نفت خام و سایر مایعات نفتی ساخته می شود. بنزین عمدتاً در موتورهای خودرو استفاده می شود. پالایشگاه‌های نفت و تأسیسات ترکیبی، بنزین موتور تمام‌شده را برای خرده‌فروشی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی بنزین تولید می‌کنند.

پالایشگاه‌های نفت عمدتاً اجزای ترکیب‌کننده بنزین به نام ترکیب‌های بنزینی تولید می‌کنند. که برای ساخت بنزین موتور نیاز به ترکیب با مایعات دیگر دارند. بیشتر بنزین موتور در پایانه‌های اختلاط تولید می‌شود، جایی که مخلوط‌های بنزین، بنزین نهایی و اتانول سوخت برای تولید بنزین موتور تمام‌شده در گریدها و فرمول‌های مختلف مخلوط می‌شوند.

برخی از شرکت ها همچنین مواد شوینده و سایر افزودنی ها را قبل از تحویل به خرده فروشی ها با بنزین خود مخلوط می کنند. ترمینال‌های ترکیبی از پالایشگاه‌های نفت پراکنده‌تر هستند و دارای تجهیزاتی برای پر کردن کامیون‌های تانکر هستند که بنزین موتور تمام‌شده را به خرده‌فروشی‌ها منتقل می‌کنند.

بیشتر بنزین موتور که اکنون در ایران فروخته می شود حاوی حدود ۱۰٪ اتانول سوخت حجمی است. اتانول عمدتاً برای برآوردن الزامات استاندارد سوخت تجدیدپذیر به بنزین اضافه می شود. که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مقدار نفتی است که ایالات متحده از کشورهای دیگر وارد می کنند.

بنزین نیز بر اساس فرمولاسیون متفاوت است. علاوه بر درجه بنزین موتور، فرمول بنزین ممکن است بسته به محل فروش یا فصل سال متفاوت باشد. برنامه های کنترل آلودگی هوا  که با هدف کاهش مونوکسید کربن، مه دود و سموم هوا انجام می شود، به بنزین اکسیژن دار، فرموله شده نیاز دارند. برخی از مناطق کشور ملزم به استفاده از بنزین با فرمول خاص برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خاص هستند و فرمولاسیون ممکن است در طول ماه های زمستان و تابستان تغییر کند. این الزامات خاص منطقه به این معنی است که بنزین در همه جا یکسان نیست. بنزین تولید شده برای فروش در یک منطقه از کشور ممکن است برای فروش در منطقه دیگر مجاز نباشد.

بنزین چیست?

 

انواع بنزین

معمولاً سه نوع بنزین در پمپ بنزینها مشاهده می شود . آنها با رتبه اکتان خود متمایز می شوند که به عنوان معیاری برای پایداری سوخت عمل می کند. هرچه درجه اکتان بالاتر باشد، سوخت فشار بیشتری را تحمل می کند. سه نوع بنزین عبارتند از:

منظم

گاز معمولی کمترین رتبه اکتان را دارد که معمولاً  درجه اکتان آن ۸۷ است. این سوخت استاندارد برای اکثر خودروها است.

متوسطه

گاهی اوقات به عنوان “خاص” یا “ویژه” نامیده می شود، درجه متوسط ​​در محدوده  ۸۹ تا ۹۰ اکتان قرار دارد.

بنزین سوپر

بنزین ممتاز، که گاهی اوقات “اولترا” یا “سوپر” نامیده می شود، معمولا دارای رتبه اکتان ۹۱ تا ۹۴ است. بنزین ممتاز برای خودروهای با کارایی بالا در نظر گرفته شده است. انواع مختلفی از بنزین وجود دارد که دارای مواد افزودنی برای افزایش عمر موتور هستند.

سربدار در مقابل بدون سرب

ممکن است اصطلاح بنزین بدون سرب را در بعضی جاها دیده باشید، و احتمالاً تعجب کرده باشید که آیا شباهت با سرب دارد یا نه . پاسخ کوتاه بله است، اما دیگر برای استفاده منظم در دسترس نیست. در گذشته، بنزین سرب گاز اولیه ای بود که در پمپ های سوخت در سراسر کشور فروخته می شد. این ماده افزودنی به نام تترااتیل سرب (TEL) را نشان می‌دهد که رتبه‌بندی اکتان را افزایش می‌دهد و سایش برخی از قطعات موتور را کاهش می‌دهد. اما با این حال بنزین سوپر جای بنزین سرب دار را گرفت

سایر انواع گاز رایج

بسیاری از پمپ بنزین ها جایگزین هایی برای بنزین ارائه می دهند. برخی از رایج ترین سوخت های جایگزین که احتمالاً مشاهده می کنید عبارتند از:

دیزل
سوخت دیزل صرفاً برای استفاده در وسایل نقلیه دارای موتور دیزلی است. موتورهای دیزلی ساختار متفاوتی نسبت به موتورهای گازسوز استاندارد دارند و اغلب در خودروهای سنگین استفاده می شوند.

سوخت انعطاف پذیر
Flex-fuel یک سوخت مبتنی بر اتانول است که دارای مخلوطی از ۸۵٪ اتانول گیاهی و ۱۵٪ بنزین است که گاهی اوقات به عنوان “E85” شناخته می شود. اتانول از منابع تجدیدپذیر مانند ذرت به دست می آید.

انواع بنزین

چگونه بفهمیم خودروی شما به کدام نوع سوخت نیاز دارد؟

هنگامی که سعی می کنید بفهمید از کدام نوع سوخت برای خودروی خود استفاده کنید، به طور کلی مهم است که توصیه های سازنده را دنبال کنید. این اطلاعات معمولاً در کتابچه راهنمای مالک یافت می شود و ممکن است بتوانید آن را از طریق وب سایت سازنده پیدا کنید. خودروهایی که به سوخت ممتاز نیاز دارند اغلب نشانه‌های اضافی در نزدیکی درب بنزین یا نشانگر سوخت در داشبورد شما دارند.

اگر با سوخت اشتباه پر کنید چه اتفاقی می افتد؟

سازندگان معمولاً مشخص می کنند که خودروی شما به چه نوع سوختی نیاز دارد. قرار دادن سوخت نادرست در ماشین شما می تواندماشین شمار را به تعمیرگاه ببرد .

بنزین سوپر درجه یک در یک موتور معمولی
این وسوسه انگیز است که فکر کنید استفاده از گاز درجه یک مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم است. متأسفانه برای خودروها اینطوری کار نمی کند. بنزین ممتاز هیچ مزیت عملکردی در یک موتور معمولی ایجاد نمی کند – فقط برای پر کردن آن هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

گاز معمولی در موتور با اکتان بالا
خودروهایی که تقاضای سوخت با اکتان بالا دارند، موتورهایی دارند که برای آن سوخت طراحی شده اند. در حالی که این موتورها از نظر فنی همچنان با گاز با اکتان پایین تر کار می کنند، کاهش کیفیت سوخت ممکن است باعث ضربه زدن و از دست دادن عملکرد موتور شود و به مرور زمان به موتور آسیب برساند.

آیا می توانید انواع بنزین را مخلوط کنید؟
قرار دادن انواع مختلف سوخت در یک موتور استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد. موتورهای اتانول، دیزل و گاز از نظر طراحی متفاوت هستند و استفاده از نوع سوخت اشتباه یا مخلوط کردن سوخت های مختلف می تواند منجر به خاموش شدن موتور شود. سپس خودرو به یک تکنسین نیاز دارد تا کل سیستم سوخت را تخلیه کند تا هر گونه اثری از سوخت متخلف را پاک کند.

به طور خلاصه
همانطور که می بینید، انواع مختلف گاز موجود در پمپ برای مقاصد مختلف در نظر گرفته شده است. قرار دادن انواع نادرست بنزین در ماشین شما ممکن است منجر به هزینه تعمیرات سنگین شود، بنابراین حتماً توصیه سازنده را دنبال کنید.

اکتان چیست؟

در سال‌های اخیر، خودروسازان بنزین ممتاز (سوختی با درجه اکتان بالا) را برای استفاده در بیشتر مدل‌های خودروی خود مورد نیاز یا توصیه می‌کنند. تفاوت قیمت بین گریدهای درجه یک و اکتان پایین نیز افزایش یافته است.

رتبه بندی اکتان معیارهای پایداری سوخت است. این رتبه بندی ها بر اساس فشاری است که در آن یک سوخت به طور خود به خود در یک موتور آزمایشی احتراق می کند. عدد اکتان در واقع میانگین ساده دو روش مختلف رتبه‌بندی اکتان – رتبه‌بندی اکتان موتور (MOR) و رتبه‌بندی اکتان تحقیقاتی (RON) – است که عمدتاً در ویژگی‌های شرایط عملیاتی متفاوت هستند. هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، سوخت پایدارتر است. جایگاه های بنزین در سه گرید اصلی بنزین را بر اساس سطح اکتان می فروشند:

  • معمولی (کمترین سوخت اکتان – معمولاً ۸۷)
  • درجه متوسط (سوخت اکتان برد متوسط – معمولاً ۸۹ تا ۹۰)
  • Premium یا بنزین سوپر (بالاترین سوخت اکتان – معمولاً ۹۱–۹۴)

عدد بزرگ روی برچسب زرد اکتان پمپ بنزین حداقل امتیاز اکتان است. روش (R+M)/2 روی برچسب به روش آزمایش اکتان مورد استفاده اشاره دارد، جایی که R عدد اکتان تحقیقاتی و M عدد اکتان موتور است.

از ۱۸ ایزومر اکتان معمولی (C8H18)، اکتان نام خود را از ترکیب ۲،۲،۴-Trimethylpentane گرفته است که در برابر اشتعال خودکار بسیار مقاوم است. این ایزواکتان برای مقاصد آزمایشی، مقدار مرجع ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است. مولکول هپتان معمولی بسیار ناپایدار (C7H16) سوخت مرجع صفر اکتان است.

اکتان چیست؟

سطح اکتان چگونه بر خودروی من تأثیر می گذارد؟

موتورها برای سوزاندن سوخت در یک احتراق کنترل شده طراحی شده اند. شعله از شمع شروع می شود و در سرتاسر سیلندر می سوزد تا زمانی که تمام سوخت سیلندر بسوزد. در مقایسه، احتراق خود به خود، که به آن اشتعال خودکار، انفجار، یا ضربه نیز می گویند، زمانی اتفاق می افتد که افزایش دما و فشار ناشی از احتراق اولیه باعث احتراق سوخت نسوخته می شود. این احتراق ثانویه کنترل نشده باعث افزایش فشار در سیلندر و ایجاد ضربه می شود.

رقابت بین احتراق مورد نظر (کنترل شده) و احتراق ناخواسته (خود به خودی) باعث می شود انرژی حاصل از سوخت در حال سوختن به طور نابرابر پراکنده شود، که می تواند باعث آسیب شود و فشار زیادی را روی پیستون موتور قبل از وارد شدن به حرکت نیرو وارد کند (بخشی از چرخه زمانی که حرکت پیستون قدرت تولید می کند).

قبل از اینکه جرقه زنی کامپیوتری الکتریکی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، این ضربه معمولاً رخ می دهد و می تواند باعث آسیب قابل توجه موتور شود. اکثر موتورهای مدرن دارای سنسورهایی برای تشخیص ضربه هستند. هنگامی که تشخیص داده شود، کامپیوتر جرقه اولیه را به تاخیر می اندازد، که باعث می شود احتراق کنترل شده در نقطه ای انجام شود که فشرده سازی در بالاترین نقطه خود نیست. اگرچه این کار ضربه را از بین می برد، اما باعث می شود موتور کارایی کمتری داشته باشد.

یک وضعیت نامطلوب مشابه، پیش اشتعال نامیده می شود، زمانی که سوخت قبل از اینکه جرقه مشتعل شود، خود به خود مشتعل می شود. کامپیوترهای موتور مدرن با کنترل زمان بندی سوپاپ ها و تزریق سوخت این شرایط را به حداقل می رساند. با این حال، این مکانیسم کنترل می تواند با جریمه مصرف سوخت یا آلایندگی نیز همراه باشد.

How does octane level affect my car?

اکتان چگونه اندازه گیری می شود؟

ابزار استاندارد تست اکتان با موتور تست اکتان است. این آزمایش شبیه روشی است که می توان جرم یک جسم را با مقایسه آن با اجسام (مرجع) با جرم شناخته شده در مقیاس تعادل تعیین کرد. سوخت های مرجع اولیه (PRF) از اکتان دقیقاً شناخته شده با ترکیب ایزواکتان، هپتان و سایر استانداردهای معروف مانند تولوئن تشکیل می شوند. این PRF ها برای براکت کردن یک نمونه سوخت مشخص برای تعیین فشاری که در آن شدت ضربه مشابه مشاهده می شود استفاده می شود. این اندازه گیری با تنظیم ارتفاع سیلندر موتور اکتان انجام می شود که نسبت تراکم/فشار در موتور را تغییر می دهد تا زمانی که ضربه به سطح شدت خاصی برسد.

(R+M)/2 که روی برچسب می بینید به میانگین رتبه بندی عدد اکتان تحقیق (RON) و عدد اکتان موتور (MON) اشاره دارد. برای تعیین RON، سوخت در شرایط بیکار موتور با دمای هوای پایین آزمایش می شود.

اکتان چگونه اندازه گیری می شود؟

تفاوت بنزین معمولی با بنزین سوپر چیست؟

اخیراً، بسیاری از خودروسازان استفاده از بنزین سوپر (سوخت با درجه اکتان بالا) را در خودروهای خود توصیه کرده اند. اختلاف قیمت بین بنزین معمولی و پریمیوم نیز افزایش یافته است. در نتیجه، افراد بیشتری علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد انواع مختلف بنزین هستند.

تفاوت اصلی بین درجه سوخت، درجه اکتان آنها است. این اساساً معیار پایداری سوخت است. این درجه بندی پایداری بر اساس فشاری که در آن یک بنزین به طور خود به خود در یک موتور آزمایشی می‌سوزد ،محاسبه می‌شود. هرچه سوخت پایدارتر باشد، امتیاز بالاتر است. پمپ بنزین‌ها سه نوع مختلف بنزین را بر اساس رتبه اکتان خود به فروش می‌رسانند:

بنزین معمولی (سوخت با کمترین رتبه اکتان – معمولاً ۸۷)
درجه متوسط (محدوده اکتان ۸۹-۹۰) اصطلاحی است که برای توصیف سوختی است که در مرکز محدوده اکتان قرار دارد.
Premium بنزین سوپر  (سوخت با بالاترین رتبه اکتان – معمولاً ۹۱–۹۴)

 

کدام نوع بنزین را برای خودروی خود انتخاب کنید؟

بنزین معمولی رایج ترین انتخاب است. همچنین این همان چیزی است که بسیاری از شرکت های خودروسازی توصیه می کنند. این بنزین  به عملکرد نرم خودروی شما کمک می کند، اگرچه ممکن است عملکردی مشابه بنزین سوپر نداشته باشد.

اگر با بودجه کم رانندگی می کنید، باید بدانید که بنزین معمولی مقرون به صرفه ترین گزینه است.

خودروهای خاصی برای کار با بنزین متوسط ساخته شده اند و برخی از تولیدکنندگان آن را توصیه می کنند. جیپ چروکی ۳.۲ لیتری V6 و کرایسلر ۳۰۰ ۵.۷ لیتری V8 دو نمونه از خودروهای ساخته شده در سال ۲۰۲۲ و مدل هایی هستند که سازندگان برای آنها بنزین متوسط را توصیه می کنند.

بنزین درجه متوسط عملکرد بهتری نسبت به بنزین استاندارد دارد اما نه به خوبی بنزین سوپر.

بنزین سوپر معمولاً برای خودروهای با عملکرد بالا با نسبت تراکم بالا یا توربوشارژرها بهترین است و اغلب توسط سازنده توصیه می شود. بنزین سوپر به بهره وری سوخت کمک می کند و بهترین عملکرد را ارائه می دهد.اگر ماشین شما به بنزین ممتاز نیاز ندارد، نباید پول خود را برای بنزین ممتاز خرج کنید، زیرا ممکن است گران باشد.

می توانید دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام نوع بنزین برای وسیله نقلیه شما توصیه می شود. همچنین می توانید پشت درب بنزین خود را چک کنید. اگر هنوز نمی توانید این اطلاعات را پیدا کنید، می توانید از مکانیک خود یا یک متصدی جایگاه سوخت واجد شرایط بپرسید.

کدام نوع بنزین را برای خودروی خود انتخاب کنید؟


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چگونه شاسی ماشین خود را تقویت کنیم؟
مطلب نمونه شماره۱
مطلب نمونه شماره۲
گیربکس چیست؟۱۰ روش محافظت از گیربکس
مطلب نمونه شماره۳

دیدگاهتان را بنویسید